headerbanner

Voor de kerk van Clinge staat het beeld De Zwerver, in de volksmond ‘de sloeber’ genoemd. Het herinnert aan Isaak Abraham Fenijn die al bedelend rondtrok in Clinge en daar vaak eten kreeg voorgezet. Dat is symbolisch het dorp met een verrassend goed openbaar vervoer.

Lees meer over dit Zeeuws-Vlaamse 'Sloeberdorp'.

Koewacht is vooral bekend geworden als centrum van de vroeger economisch heel belangrijke vlasteelt. Het dorp vormt een twee-eenheid met Koewacht in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen waarmee het een boeiende kerkgeschiedenis deelt. Daarbij komen de dramatische gemeenschappelijke lotgevallen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Lees meer over vlasdorp Koewacht.

Het Jezusbeeld naast de kerk van Lamswaarde is een stenen getuige van de bijnaam die aan dit dorp kleeft: ‘t Heilig Land. Dat etiket is op Lamswaarde geplakt omdat het eerste dorp van deze naam ontstond bij de in 1242 gestichte kloosterboerderij van de Abdij van Baudeloo. De laatste was gelegen in Klein Sinaai, amper twee kilometer onder Koewacht in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen.

Lees meer over het wel en wee van Lamswaarde door de eeuwen heen.

Hulst krijgt bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 een enorme vluchtelingenstroom uit België te verwerken. Deze keer komt het niet tot oorlog in de stad die in vroeger eeuwen heel vaak is geplaagd door krijgsgeweld. In de Tweede Wereldoorlog ontloopt Hulst de enorme verwoestingen door de Slag om de Schelde elders in de regio (onder meer Breskens, Oostburg en Sluis). Na 1944 wordt de stad een geliefd doel voor Belgen die er hun financiële zaken regelen. Na het opheffen van het bankgeheim komen er minder zuiderburen. Toch blijft Hulst voor hen nog steeds aantrekkelijk als winkelstad.

Lees meer over hoe het Hulst de laatste honderd jaar is vergaan.

In de eerste helft van de 19e eeuw raakt Hulst bijna aan de bedelstaf. door de Franse bezetting. Het huisvesten en voeden van de militairen kost een kapitaal. Hulst krijgt in 1830 te maken met de Belgische Opstand. Nadat vanaf 1859 de poorten ’s nachts niet meer gesloten worden maakt de stad zich op voor betere tijden. In 1871 krijgt Hulst aansluiting op het spoor.

Lees meer over de strijd van Hulst om te overleven.